top of page
Obrázek autoraJosef Bátrla

Informování zaměstnanců není jen formalita

Víte, v čem zaměstnavatelé dělají velké chyby při plnění svých povinností podle GDPR? Je to právě informační povinnost vůči zaměstnanci! Navíc po něm chtějí souhlas v rámci pracovní smlouvy, a to je chyba.

Pokud bychom měli zmínit jed­nu věc, ve které zaměstnavatelé při plnění povinností dle GDPR většinou pokulhávají, byl by to způsob, jakým plní jako správci svoji povinnost informovat zaměstnance o tom, jak zpracovávají jejich osobní údaje. Nezřídka se tak stále setkáváme s vynucováním souhlasu se zpraco­váním osobních údajů pro účely pl­nění pracovněprávního vztahu, jejž zpravidla nalezneme ještě jako součást jiného dokumentu, zejména pak pracovní smlouvy.


Svoji vinu na tom nese pravděpo­ dobně skutečnost, že celý internet je plný „zaručených“ vzorů informační dokumentace (či nesprávně souhlasů), které nebyly vytvořeny plně v souladu s čl. 13 GDPR či Pokyny WP29 k trans­parentnosti a které zaměstnavatelé vel­mi často rádi využívají z toho důvodu, že jsou krátké a zdarma.


Zaměstnavatelé pak velmi často za­pomínají na požadavky čl. 12 GDPR, a sice že veškeré informace by měly být zaměstnancům sděleny co nejvíce srozumitelným jazykem s minimem těžko uchopitelných právních pojmů, kterým někdy nerozumějí ani sami za­městnavatelé.

Pozor na volně dostupné vzory informační dokumentace, ne vždy jsou v souladu s GDPR

Napomenutí pro zaměstnavatele

V tomto článku se blíže podíváme na to, za co si jeden řecký zaměstnavatel vysloužil dne 6. 9. 2024 od tamního úřadu napomenutí.


Na počátku celého případu stojí stíž­nost zaměstnankyně společnosti Nikos Lazaridis Ovge S.A., v níž upozorňovala na několik prohřešků v oblasti zpra­cování osobních údajů svého zaměst­navatele. Pokud chtěl člověk v dané společnosti pracovat, musel podepsat několik dokumentů předložených za­městnavatelem, aniž by byl řádně infor­mován o tom, jak budou jeho osobní údaje zpracovávány. Podpisové mar­tyrium pak bylo zakončeno udělením souhlasu se zpracováním osobních údajů, který však neobsahoval bližší požadavky dle čl. 7 a 13 GDPR. Sama zaměstnankyně ve své stížnosti nazna­čila to, co jsme již na těchto stránkách několikrát rozebírali, a sice že kvůli významnému nepoměru mezi zaměst­nancem a zaměstnavatelem nelze považovat souhlas za platný.


V dokumentaci pak zaměstnavatel měl pochybit tím, že velmi často využíval obratů jako „může být zpracováno“ či „zaměstnanec souhlasí se zpracová­ním osobních údajů“. Zaměstnanci tak vlastně ani nevěděli, jestli dané zpraco­vání probíhá a kdo má skutečně k osobním údajům přístup. Dokumentace navíc neobsahovala údaje o účelech či právních titulech zpracování. Za­městnankyně tak upozorňovala úřad na to, že ze strany zaměstnavatele došlo k porušení zásady transparentnosti. Sa­motné dokumenty si mezi sebou různě odporovaly, protože libovolně zamě­ňovaly právní tituly mezi jednotlivými účely, čímž zaměstnavatel definitivně docílil jediného efektu, že zaměstnance místo řádného informování jednoduše zmátl.


Zaměstnankyně tak nabyla pocitu, že její osobní údaje nebudou v dobrých rukou. To se jí potvrdilo v okamžiku, kdy zaměstnavatel zasílal její citlivé osobní údaje do firemní e-­mailo­vé schránky, přestože jej upozornila na to, že si nepřeje, aby k takovým údajům mělo přístup IT oddělení za­ městnavatele, a přeje si dostávat in­formace nesouvisející s prací na svůj soukromý e-­mail. Zaměstnankyně se tak domnívala, že zaměstnavatel se dopustil porušení zásady důvěrnosti a integrity osobních údajů, protože ne­zajistil, aby k daným osobním údajům neměly přístup třetí osoby. Ostatně jako jeden z bodů své stížnosti za­městnankyně uvedla, že zaměstnavatel přistupoval bez jejího vědomí (a tedy neoprávněně) k jejímu počítači, což považovala za zásah do svých práv.


Své pochybení pak zaměstnava­tel stvrdil tím, že na přímou žádost zaměstnankyně v rámci práva na pří­stup, kde se dožadovala kopií svých osobních údajů (v kompletní podo­bě), dostala pouze částečnou, téměř vyhýbavou odpověď. Zaměstnankyně si přála obdržet výsledky lékařských testů (včetně testů na covid-­19), pra­covní podpisy, korespondenci či ko­munikaci mezi ní a zaměstnavatelem v pracovněprávních otázkách, ale ne­dočkala se ničeho.

Pokud zpracování probíhá na základě pracovní smlouvy, nemůžete chtít souhlas od zaměstnanceance souhlas

Společnost v řízení před dozorovým orgánem uváděla, že všechny osobní údaje byly zpracovávány v souladu s plněním pracovněprávních úkolů a že společnost přijala veškerá nezbyt­ná opatření jak po právní, tak technic­ké stránce. Na závěr pak zaměstnavatel uvedl, že ve skutečnosti veškeré opera­ce zpracování probíhaly kvůli tomu, že byly nezbytné pro plnění pracovního poměru. A právě zde narážíme na je­den z problémů.


Úřad totiž dal zaměstnankyni v tom­ to za pravdu a v zásadě uvedl, že pokud zaměstnavatel používal pojmy jako „souhlas“ či „souhlasím“, vytváří ta­ková informace dojem, že zaměstnanec poskytl se zpracováním osobních úda­jů souhlas, přestože právním titulem byla nezbytnost pro splnění smlouvy. Totéž pak platí o používání pojmů jako „může být zpracováno“. Stejně tak úřad uvedl, že opírat se v takových přípa­dech o souhlas nelze.


I když v případě stížnosti na ne­dostatečné zabezpečení osobních údajů úřad nezjistil dostatečné důkazy, v pří­padě nevyhovění právu na přístup (a neposkytnutí požadovaných kopií) dle úřadu zaměstnavatel selhal.


Předmětná společnost se tentokrát pokutě vyhnula, nicméně úřad jí naří­dil, aby veškeré zpracovatelské postupy do tří měsíců napravila a poskytla za­městnankyni požadované údaje.


Jak plníte informační povinnost?

Z tohoto případu byste si měli od­nést, že k plnění povinností dle zá­sady transparentnosti byste neměli přistupovat liknavě. Chyba na začátku v rámci nesprávného informování totiž může v případě zaměstnance, který je dostatečně motivován svému zaměstnavateli „zatopit“, eskalovat do stížnosti a jednotlivé prohřešky vůči GDPR pak začnou vyplývat na po­vrch. Každý zaměstnavatel by tak měl bedlivě zkontrolovat, zda v této otázce neselhává.


Comments


bottom of page