top of page
Obrázek autoraJosef Bátrla

"Jsem tu pro vás"

Přiznám se, že téma krize je pro mě, jako pro advokáta, těžko uchopitelné. Vidím totiž velmi tenkou hranici mezi tím, co je snaha nabídnout pomoc a někdy až lacinou snahou o promo. Lidé totiž navzdory obecným předpokladům v prvé řadě většinou nepotřebují právní rady popř. slevu z právních služeb.



Pokud vám můžu jakkoliv pomoci, napište mi. Tento příspěvek je však o něčem trochu jiném.



Vše co se dnes děje mě nutí přemýšlet a rekapitulovat má rozhodnutí, která jsem učinil před 3 měsíci já sám. Já osobně jsem se totiž ocitl v situaci, kdy poměrně v krátkém čase jsem se musel rozhodnout, co dělat dál. Extrémně mě v tom pomohla kniha, na kterou jsem narazil úplně náhodou, a která se do těchto časů hodí.


Tato kniha je fakt dobrá a zkusím vám vysvětlit, proč si myslím, že je dobré ji přečíst.


Pokud máte alespoň trochu času, přečtěte si tuto knihu (alespoň prvních 42 stran).

Kniha GO IT ALONE od Bruce Judson nese přízvisko „Do what you do best, let others do the rest“. Ačkoliv to tak po prvním přečtení titulní strany nevypadá, autor se snaží na 240 stránkách nabídnout témata k přemýšlení, co dělat když mj. máte pocit, že se vše hroutí, přijdete o práci. Anebo taky přemýšlíte, co ve svém pracovním životě dělat jinak (a nebo jestli a jak začít podnikat). Poměrně velká část knihy je pak věnována use-case, které perfektně shrnují to, čemu autor říká „Principles for Succes“.



Předně dodávám, že nejsem úplně fanouškem této literatury (mnohdy proto, že většina titulů je kompilátem jiných titulů), stejně jsem se ale rozhodl, že si knihu přečtu a dnes můžu říct, že toho rozhodně nelituji.


Nejdůležitější z principů je minimalizace rizik a damage control

Ze všech principů, které jsou uvedeny v této knize, mě nejvíce zaujal tento. Autor mě totiž donutil hned na začátku podnikání položit si otázku:


„Now how can I limit the damage if this does not work?“



Říká vám něco jméno Wayne Inouye? Mě ne, resp. do přečtení knihy ne. Tento pán se v roce 2001 stal CEO firmy, která byla odsouzena k úpadku a „z nuly na sto“ z ní vybudoval třetí největší společnost v USA na prodej stolních počítačů.


Co definitivně změnilo můj přístup k vlastnímu podnikání jsou tyto jeho věty:

„We are used to thinking of entrepreneurs as people who embrace tremendous risk. In my experience, successful entrepreneurs do everything they can to limit risk. They may take a risk on a new business model or a concept that has not been tried before – and they are not afraid of risk, but whitin that framework they do everyhting they can to limit the costs of failure.“

Z plánu vybudovat právní kancelář (tzn. založit s.r.o., zaplatit si pomoc s brandbuildingem a komplexní marketingovou prezentací, pořídit nabušený SW, nakoupit NERF pistole a kanceláře s lezeckou stěnou...) jsem před čtvrt rokem postupně při čtení dalších odstavců odškrtával věci ze seznamu co chci udělat (a zároveň jemně u toho brousil svoje ego a nesmyslnou potřebu sám sobě něco dokazovat).


U každé položky mého business plánu (výše uvedený výčet je samozřejmě nadsázka) jsem si položil několik otázek - Potřebuji vůbec tuto věc? Pokud ano, dá se sehnat zadarmo? Pokud ne, dá se sehnat z druhé ruky nebo tak, abych se ji mohl kdykoliv jednoduše zbavit?


Na seznamu mi pak zbylo jen pár věcí, díky kterým jsem si vytvořil svoji "MVS" a určil nástroje, které k tomu potřebuji. Pořídil jsem si počítač a všechen SW, co používám je buď zadarmo, nebo na bázi SaaS (ideálně na bázi měsíčního předplatného). Totéž platí i pro veškeré marketingové nástroje (CRM, internetové stránky apod.).


To, co tady na „papíře“ vypadá jako blbost, mi vlastně neskutečně pomohlo a ačkoliv jsem to nemohl tušit, vytvořilo mi to ty nejlepší podmínky pro současnou situaci, kdy spousta dobře našlápnutých projektů teď pomalu dostává stopku, investice jsou v tuto chvíli opatrnější a celkově se zapíná šetřící mód.


Co si z toho můžete odnést

Absolutně nesnáším články, rozhovory a příspěvky na profesních sociálních sítích, většinou uvozené větami jako "krize jako příležitost" nebo "jak přežít krizi a vydělat na ni". To však nic nemění na faktu, že věci i život jde dál.


Současný stav ukazuje nové potřeby a otevírá prostor pro nová technologická řešení. Stačí se podívat na svět kolem nás. Všechny systémy se otřásají v základech, jsou zde tlaky na logistické a skladištní systémy, dopravní systémy či zásobování.


Neříkám "Přijměte krizi jako výzvu" (protože bych si za to musel dát facku), ale nebojte se jít do toho. Když si přečtete knihu výše, nic tím nezkazíte.


Já osobně rád pomůžu každému nápadu - ozvěte se.



Comments


bottom of page